آب آوردن زانو کمی عجیب بنظر میرسد ولی واقعی می باشد.این اتفاق در مورد ورزشهایی مانند فوتبال،رانینگ و والیبال بیشتر صدق میکند چرا؟ زیرا برای مثال در ورزش رانینگ به طور مداوم مفاصل پا و زانو درگیر هستند و بدلیل تقسیم مداوم فشار بر روی پاها این اتفاق به مراتب میتواند بیشتر باشد.در ادامه نیز راههای درمان آب آوردن زانو را برایتان به طور کامل شرح داده ایم.

در ادامه بخوانید:

نحوه تشخیص آب آوردن زانو در اتاق جراحی

 

 

یکی از اصلی ترین دلایل آب آوردن زانو در فعالیت ورزشی نداشتن کفش استاندارد در حین انجام فعالیت می باشد پس با دانشتن چند نکته مهم و ساده با توجه به ساختار بدنی خود بهترین کفش را انتاخب کنید.

تورم در ناحیه زانو میتواند تا حد زیادی انعطاف و مقدار تا شدن زانو را کمتر کند و حتی عمل ساده خم کردن برای فرد به قدری دشوار شود که قادر نشود تا حرکتی را انجام دهد.وقتی که مفصل زانو در حالت استراحت می باشد باید به طور طبیعی 15 الی 25 درجه خم شود و در غیر اینصورت لازم است تا زانوی خود را چکاپ کنید.

در بعضی از موارد درد ناشی از تجمیع آب در زانو (آب آوردن زانو) بسیار دردناک شده و فرد دیگر قابلیت تحملش را از دست داده و به فکر درمان آن اندیشیده و علت های احتمالی آن را بررسی میکند.

عاملهای مختلفی در بوجود آمدن آب آوردن زانو دخیل می باشند که همه آنها در ادامه با تشریح دقیق آناتومی برایتان تشریح میکنیم.

در زانو مفاصل،رباط،مینیسک و استخوانهایی مانند استخوان ران،درشت نی و نازک نی می باشد. در زانو مفاصل برای روی همدیگر عملکرد خودشان را انجام میدهند منظور ما در اینجا این است که وقتی مفاصل بر روی همدیگر کاری را انجام میدهند عدم وجود مایعهای مفصلی و معدنی باعث تخریب خیلی سریع این مفاصل در کوتاه مدت میشود.

پس در آناتومی زانو مایع های مفصلی فراوانی مانند کپسول وجود دارد تا از این اصطحکاک جلوگیری کند. با وجود آمدن شرایط اضطراری در بین عملکرد این مایعات در بدن متفاوت تر از شرایط معمولی بدن میشود یعنی میزان ترشح آن به مراتب بالاتر میرود و خود را به صورت نشانه های آشکار نمایان میکند.

در ورزش یکی از آشکار ترین علتهای آب آوردن زانو داشتن کفش نامناسب آن فعالیت و ضربه خوردن در حین انجام فعالیت ورزشی می باشد. معمولا عواملهایی زیادی بر اثر نداشتن کفش استاندارد اتفاق می افتد نظیر سر خوردن،پیچ خوردن پا و…

پس داشتن کفش مناسب هر فعالیت جزو لزومات هر فردی می باشد. شما اگر در یک فعالیت ورزشی شرکت میکنید اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید داشتن کفش مناسب آن فعالیت است مثلا شما نمیتوانید با کفش مخصوص فوتبال به بالای کوه بروید!

در ادامه به بررسی نکات مهم و کلیدی این بخش می پردازیم.

 

علت آن:

1-فشار بیش از حد به مفصل زانو: استعمال مفرط از یک مفصل یا اندام باعث بوجود آمدن اختلال درآن ناحیه شده و در ورزشهایی مانند رانینگ وقتی فشار بیش از حد به این ناحیه وارد شود قطعا دچار آب آوردن زانو شده و اگر این فشار به طور مداوم به مدت زمانی طولانی باشد، باعث بوجود آمدن بیماریها و دردهای بیشتری نیز میشود.این فشار بیش از حد تنها برای مفاصل زانو صدق نمیکند و این فرایند برای همه مفاصل صادق می باشد.

 

وقتی در حین انجام فعالیتهای روزمره یا ورزشی هستید و فشاری بیش از از آستانه تحمل پاهایتان بر آن وارد شود شما دچار آسیب و عارضه آب آوردن زانو میشوید.

2- استئوآرتریت: آرتروز در ناحیه های مختلف بدن شکل میگیرد که از علائم آن میتوان به محدود شدن زاویه مفصل، تحرک کمتر و رسیدن به حد ناتوانی آن مفصل اشاره کرد و این علائم به طرز آشکاری در اندامهای بدن مشاهده میشود،بدین گونه که بعد از مدتی در انجام فعالیت روزانه یا ورزشی خود متوجه این محدودیت در چرخش یا تکان دادن عضله و مفاصل میشوید و همانند قبل،آن زور و انعطاف را ندارید، پس در صورت مشاهده تورم زانو و احساس درد، با توجه به این نشانه ها حتما با یک پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است دچار آسیب آب آوردن زانو شده باشید.

In fact: evidence suggests people who have severe knee pain from osteoarthritis are more likely to experience knee swelling. One study found that

ترجمه:

در واقع، شواهد نشان می‌دهد افرادی که زانو درد شدید ناشی از آرتروز دارند، بیشتر احتمال دارد که ورم زانو را تجربه کنند. فقط در یک تحقیق دریافتند که:

 

3- بیماریهای زمینه ای: بیماریهایی مانند نقرس،به بیماری ثروتمدان نیزمعروف است که بر اثر جمع شدن زیاد اسید اوریک و عدم تولید یا خارج کردن آن از بدن میتواند به یکی از مهم ترین دلایل این بیماری تبدیل شود و از جمله علائم آن میتوان به تورم،قرمزی و داغ شدن مفاصل، آرتروز حاد و التهابات شدید اشاره کرد.

 

4- –کفش نامناسب: تقریبا بیشتر فعالیتهای بدنی ما بوسیله کفش صورت میگیرد و نداشتن کفش مناسب و استاندارد تا حد خیلی زیاد میتواند باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی از جمله آب آوردن زانو شود.نکته خیلی مهم و کلیدی در استفاده از کفش، شاخص شخصی سازی شده آن کفش برای هر فرد و به توجه به نوع و میزان فعالیت آن می باشد.

به طور مثال یکی از مهم ترین شاخصهایی که باید در انتخاب یک کفش برای خود درنظر داشته باشید،شاخص BMI یا شاخص توده بدنی فرد می باشد.این شاخص با توجه به اعدادی که در آن باید وارد کنید عددی را به شما تحت عنوان شاخص توده بدنی شما ارائه میدهد.

بعد از آنکه این عدد را دربافت کردید سریعا ان را در جدول مربوطه به آن شاخص برده و میزان توده بدنی را در سه گروه کم وزن،مناسب و بیش وزن تقسیم میشوند،مقایسه کنید. آنهایی که دچار بیش وزنی هستند بیشتر در معرض خطر هستند و باید کفشهایی با ویژگی رانینگ تهیه کنند.این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که در هر فعالیت ورزشی و غیرورزشی باید کفش مخصوص به آن را تهیه کنیم.

 

استفاده کرد از یک کفش مناسب و طبی با توجه به ساختار آناتومی بدنی شما به روند بهبود و تضمین سلامت شما کمک شایانی میکنه

علائم

1-سفتی: یکی از دلایل ابتدایی آب آوردن زانو، سفتی در عملکرد آن می باشد، یعنی هنگام انجام فعالیت دچار محدودیت شده است که اصطلاحا میگویند نیاز به آچارکشی و روغن کاری دارد.

انعطاف پذیری پایین و تحرک کمتر زانو در عمل تا کردن، میتواند حاکی از آن باشد که دچار آب آوردگی زانو شده اید؛پس به پزشک متخصص مراجعه و مراحل درمان خود را آغاز کنید و اگر نیز مدت زیادی نمی باشد که دچار این درد هستید از داشتن کفش استاندارد و طبی غافل نشوید.

2-تورم: بعد از مدتی، با مقایسه اندامهای مجاورخود شاید متوجه امری غیر طبیعی به اسم تورم شوید و علت آن را نیز ندانید. کافی است کمی به علت بوجود آمدن آن هنگام انجام فعالیت در ساعات یا روزهای قبلتر از آن فکر کرده باشید.در صورت لزوم با پزشک متخصص مشورت کنید.

این نکته را بدانید که تورم در ساعات اولیه قابل کنترل است و شما با کمک کمپرس آب سرد میتوانید جریان خون در عضلات را محدود کرده و از انتشار آن به بخشهای دیگر جلوگیری کنید.

3-درد: دردهای طاقت فرسای در ناحیه زانو  هشدار از بوجود آمدن و آب آوردن زانو در آن ناحیه را میدهد زیرا تجمع آب در زانو باعث کم تحرکی آن ناحیه شده و پس از آن هرگونه تحریک کوچک یا ضربه میتواند دردهای شدید را برای فرد ایجاد کند،پس هر چه سریعتر با انجام درمانهای اولیه مانند کمپرس آب سرد از بوجود آمدن و تشدید شدن آن جلوگیری کنید.

 

درمان

1-استفاده از آب سرد و یخ: این کار باعث پیشگیری از تورم بیشتر و همچنین کاهش درد میشود زیرا باعث جلوگیری از روند پیش رونده بیماری میشود.در ساعات اولیه شروع درد،بهتر است از کمپرس آب سرد برای عدم بوجود آمدن تورم ثانویه و آب آوردن زانو استفاده شود و علاوه بر آن اگر از نواحی داخلی پا نیز دچار خونریزی درونی شده باشد از انتشار آن به نواحی دیگر جلوگیری میکند.

 

وقتی در ساعات اولیه پس از آسیب هستید بهترین روش برای کنترل درد و بهتر شدن روند بهبود گذاشتن کمپرس آب سرد بر آن ناحیه می باشد.

2-خارج کردن مایع: یکی دیگر از راهکارهای درمان آب آوردن زانو،خارج کردن آن مایع از خود زانو می باشد که با مراجعه به پزشک ارتوپد میتوانید این مایع را از زانو خارج کنید.

در انجام این عمل معمولا نیازی به بی حس شدن زانو نیست و دکتر متخصص بوسیله سرنگ، مایع مفصلی که بیش از اندازه در مفاصل جمع شده است را خارج میکند و در ادامه کار باید بوسیله داروهایی که دکتر متخصص تجویز میکند، ادامه درمان را پیگیری کنید.

3-فیزیوتراپی و آب درمانی: وقتی مدت زمان بهبود باید در طی یک پروسه زمانی بلند مدت طی شود این دو عمل فیزیوتراپی و آب درمانی به عنوان بهترین راه درمان، میتوانید از آنها استفاده کنید.

این دو عمل برای بوجود آوردن انعطاف بیشتر مفصل زانو هستند مثلا در حرکات آب درمانی بدلیل فشار خود آب سرعت انجام حرکات در آب کمتر و تمرینی برای تقویت این مفصل میشود و در کلینیکهای فییوتراپی نیز با بروزترین دستگاههای موجود در آنجا میتوانید روند درمان به خاتمه برسانید.

 

کلام آخر

یکی از بیماریهای شایعی که در چندین دهه اخیر سروصدایی به پا کرده، آب آوردن زانو بدلیل عدم استفاده از کفش استاندارد و طبی می باشد.راههای متعددی برای درمان این بیماری وجود دارد ولی چه بهتر است که بتوانیم با تهیه کفشی متناسب با شرایط و ویژگی آناتومی بدن خودمان بهترین را انتخاب کنیم.در این مقاله کارشناسان تربیت بدنی و علم پزشکی با بررسی تخصصی و علمی راههای پیشگیری و درمان را به روشی ساده ارائه دادند.

 

همچنین بخوانید:3 ویژگی مهم کفش مخصوص “کف پای صاف”+پیشنهاد متخصص

 

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.