مقالات علمی کفش

3 روش ساده تشخیص “زمان تعویض کفش رانینگ (دویدن)”

در اینن مقاله به بررشس عوامل مهم در تعویض کفش رانینگ پرداخته ایم.

علائم تعویض کفش رانینگ و پیاده روی

 

وقتی در حال انجام فعالیت ورزشی مانند رانینگ یا دویدن هستید بعد از مدتی متوجه میشوید که آن کفش کارایی سابق آن را ندارد پس زمان تعویض کردن آن می باشد و اطلاعات کلیدی آن در این مقاله شرح داده شده

اگر تعویض کفش رانینگ برای همه معنایی داشته باشد قطعا برای یک دونده یا رانر معنای دیگری دارد.همیشه پاره شدن ملاک تعویض بود ولی امروزه با علم بروز این مسئله کاملا نقض شده و هر دونده با توجه به میزان مسافتی که طی میکند باید به فکر تعویض یا ترمیم کفش رانینگ خود باشد.

 

اصولا برای تخمین زمان تعویض کفش رانینگ و پیاده روی راه های بسیاری وجود دارد اما 3 راه، جزو راه های اصلی هستند:

 

1- مسافت پیموده شده با کفش رانینگ را به خاطر داشته باشید. میانگین این مسافت برای یک دوره 400 الی 500 کیلومتر است(کفش های دویدن خود را هر 300-500 مایل تعویض کنید). اگر به طور متوسط در طول هفته 15 کیلومترمی‌دوید، لازم است حداکثر بعد از 30 هفته به فکر تعویض کفش رانینگ خود باشید.

 

با گوشی یا ساعت دیجیتالی خود میتوانید مسافت پیموده شده را محاسبه کرده و بعد از آن به فکر تعویض کردن کفش رانینگ خود بیفتید

2- هیچ وقت بدن شما به شما دروغ نمی گوید پس لازم است که به حرف بدنتان گوش دهید.علائم مشخصی از بدن شما مبنی بر اینکه به کفش های جدید نیاز دارید عبارتند از ایجاد نقاط داغ یا تاول در جایی که قبلاً نداشتید و احساس درد بیشتر از حد معمول پس از دویدن های طولانی.

بدن ما به گونه‌ای طراحی شده و تکامل یافته تا آسیب‌ها را با احساس درد به ما اطلاع دهد یعنی پس از احساس ناراحتی در هرجای بدن مانند مخابره عصبها،این پیام را به مغز منتقل میکنند.

اگر در نواحی پا، ران پا، کمر(جزو دردهای اساسی که عدم رسیدگی به آن میتواند تا آخر عمر دردسر ساز شود) و نواحی تحتحانی، پس از پیمایش مسیر احساس درد یا کوفتگی کردید، اگر پوست شما تاول می‌زند و یا مواردی مشابه اینها، به طور حتم شما نیاز به تعویض کفش رانینگ جدید دارید.

3- همیشه سلامت فیزیکی کفش رانینگ و پیاده روی خود را درنظر داشته باشید و آن را زیر نظر بگیرید.بعضی مواقع بدون توجه و رسیدگی به آن،مانند یک خودرو در حال حرکت یکدفعه ای بدن شما می ایستد و از شروع دوباره شما را بازدار میکند.

این رسیدگی همیشه و باید به طور منظم باشد و کفش شما بسته به زمینی که روی آن می‌دوید و حتی سرعت شما، در طول زمان فرسوده می‌شود. اگر رانر حرفه ای هستید باید نحوه تعمیر و تعویض لایه های مختلف آن را یاد بگیرید و در برخی مواقع با داشتن یک چسب میتوانید کفش رانینگ و پیاده روی خود را ترمیم کنید.

سایش خود کفش را بررسی کنید. اگر آج روی زیره فرسوده شده است و چروک های قابل رویت در فوم زیره میانی دیده می شود، کفش شما آماده بازنشستگی است.

این روزها کفی کفش‌های رانینگ را از اتیلن وینیل استات (EVA) تولید می‌کنند و کلید طول عمر کفش در همین قسمت قرار دارد. EVA عمری حدود 500 مایل دارد(کفش اورجینال) و هر چقدر کفش شما ظاهری مطلوب داشته باید، اگر کفی آن خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد دیگر وقت تعویض کفش رانینگ شما فرا رسیده است.این نوع کفی به دلیل وزن بسیار سبک و خاصیت ارتجاعی آن در میان دوندگان بسیار محبوب شده است.

 

سعی کنید هر چند وقت یکباربا توجه به میزان فعالیتی که دارید کفی کفش را تعویض کنید زیرا به میزان فعالیت شما کفی کفش عمر میکند و بعد از عدم کارایی آن باید به فکر تغویض باشید

یکی از مهم ترین موضوعات که در خرید و زمان تعویض کفش رانینگ بسیار مورد توجه است، وزن شما است. افراد با وزن بیشتر، فشار بیشتری به کفی کفش خود می‌آورند و در نتیجه عمر مفید آن را زودتر به اتمام می‌رسانند و این نکته که در خرید کفش هم باید به تیپ و استایل و BMI افراد دسترسی داشته باشیم نیز،نباید غافل شد.

 

توجه داشته باشید که اگر از کتانی و کفش های خود برای مصارف روزانه نیز استفاده می‌کنید، این زمان سریع تر به اتمام خواهد رسید زیرا برای انجام هرکاری باید کفش مختص به همان مکان را داشته باشید.

 

فقط به این دلیل که دیگر با او نمی دوید به این معنی نیست که باید برای همیشه با او خداحافظی کنید. اگر کفش قدیمی شما هنوز پوشیدنی است، می توانید از آن برای فعالیت دیگری استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید آن را برای پیاده روی روزانه یا مراقبت از باغ خود بپوشید، یا می توانید آن را به فرد نیازمند اهدا کنید.

 

 

چطورسلامت کفش رانینگ و پیاده روی را افزایش دهیم:

حالا سوالات جنجالی در مورد بالا برد طول عمر کفش پیش می آید که چطور عمر آن را بالاتر ببریم؟؟

 

1- جوراب بپوشید:

سعی کنید کفش‌هایتان را بدون جوراب نپوشید، زیرا عرق پا به قسمتهای داخلی و کف کفش آسیب می‌رساندزیرا باعث بوجود آمدن دو مشکل اساسی میشود.اولین مشکل،بوی نامطبوع می باشد چوت عرق کف پا به اعماق بافتهای کفش رفته و آنجا ته نشین میشود.دومین مشکل،بیماریهای قارچی ناشی از عفونتهای بوجود آمده از عدم پوشیدن جوراب است.

 

از بهترین راههای افزایش طول عمر کفش، استفاده از جوراب بهنگام استفاده ا آن می باشد

2-طول عمر کفش را بشناسید:

هدف این نیست که عمر کفش را به طور نامحدود افزایش دهیم، بلکه بتوانیم آن را تا زمانی که دوام دارد بپوشیم. مربی بین المللی شرکت نایکی می گوید: ما در تلاش برای احیای یک کفش تاریخ مصرف گذشته نیستیم.

 

3- از کفی و پاشنه کش استفاده کنید:

کفی درون کفش علاوه بر اینکه از پا در برابر ضربات وارده به کف پا  محافظت نموده، قدرت انقباض کفش را به حداکثر ممکن می‌رساند و مدل درآوردن کفش نیز ملاک می باشد.

اکثر ما به درب منزل که می‌رسیم یک پا را پشت دیگری قرار داده و پا را از کفش در می‌آوریم. روش درست این کار باز کردن بند ها و درآوردن کفش با دست است تا در حالت عادی کفش دِفرمِگی ایجاد نشود.

کفی کفش اسکیچرز اصل

کفی طبی پزشکی کفش مدل پاپیا

کفی طبی ورزشی قارتال

4- استراحت دادن کفش:

قدم زدن زیاد، طول عمر کفش را  تا حدودی کاهش می‌دهد پس سعی کنید در حد امکان ازکفش‌های جایگزین استفاده کنید.داشتن یک کفش جایگزین سرمایه گذاری بسیار خوبی برای سلامت پاها و کفشهایتان می باشد زیرا به لایه های میانی و رویه کفش استراحت و فرصت بازگشت به حالت اولیه میدهید.

 

5- پوشیدن انواع فرمهای کفش:

از کفش‌های با قالب مختلف استفاده کنید تا فیزیک پاهای شما خود را به طور مداوم سازگار کند چرا که طراحی هر کفشی به صورت بسیار ظریف با دیگر محصولات تفاوت دارد و این سازگاری به سلامت بیشتر پاهایتان کمک میکند.متوجه خواهید شد که اندازه گیری همیشه در بین برندها ثابت نیست. برخی بزرگ هستند و برخی کوچک. برخی از برندها به داشتن کفش های باریک معروف هستند، در حالی که برخی دیگر دارای یک جعبه پنجه پهن و جادار هستند. از آنجایی که هر مدل مشخصات کمی متفاوت دارد، توصیه می‌کنیم کفش‌ها را از جایی بخرید که می‌توانید ابتدا آن‌ها را امتحان کنید یا از طریق وب‌سایتی با سیاست بازگشت خوب مراجعه کنید. در زمانی از روز که به طور معمول تمرین می کنید، کفش بپوشید و جوراب دویدن مورد علاقه خود را بپوشید . اگر می توانید آنها را برای چرخش سریع ببرید و همیشه هر دو کفش را امتحان کنید. با گذشت زمان، احتمالاً ترجیحات خود را برای همه چیز از عرض تا الگوهای توری انتخاب خواهید کرد.

 

حرف پایانی

جدیدترین نکات ضروری برای شناخت زمان تعویض کفش رانینگ و بالابردن طول عمر آن بیان شد.همیشه این جمله را بیاد داشته باشید که هرچقدر بیشتر به چیزی احترام بگذارید به همان اندازه بازدهی بیشتری را نصیب شما میکند.

 

همچنین بخوانید: بهترین کفش رانینگ برند نایکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *