مقالات علمی کفش

7 “وسیله ضروری برای دویدن”+ویژگی های آن

ورزش دویدن همانند ورزشهای دیگر نیاز به وسایلی دارد که در این مقاله به صورت تخصصصی به آن پرداخته شده است

انجام یک فعالیت ورزشی لذت بخش را بدون داشتن لوازم ضروری آن، نمیتوان تصور کرد.ورزش رانینگ جزو ابتدایی ترین ورزشهای بشر می باشد که در طول زمان با اختراع و کشف وسایل مورد نیاز آن به یکی از جذاب ترین ورزشها تبدیل شده است.در این ورزش نیز مانند همه ورزشها،یک سری تجهیزات ضروری برای دویدن را باید همراه خود و همیشه داشته باشیم زیرا عدم داشتن یا عدم کیفیت داشتن آن تجهیزات مشکلات و صدمه های دردآوری گریبان گیرمان میکند.در بین این عوامل،کفش استاندارد مهم ترین عامل است که باید به صورت تخصصی و با نظر کارشناسان تربیت بدنی آن را تهیه کرد.

 

رانینگ یا دویدن همانند همه ورزشهای دیگر نیاز به یک سری تجهیزات و وسایل ضروری دارد که با داشتن آن لذت آن ورزش دوچندان میشود

تجهیزات ضروری برای دویدن

1-کفش مناسب رانینگ: بدیهی است که هر وقت میخواهیم رانینگ را شروع کنیم اول به خودمان میگوییم که آیا کفش مناسب آن را دارم یا خیر.با کفش ادارای و مجلسی قطعا نمیشود ورزش رانینگ را حتی شروع کرد پس باید به صورت تخصصی وبا نظر کارشناسان این حوزه بهترین را برای خودمان انتخاب کنیم.

به این نکته توجه داشته باشید که ورزش رانینگ به چند حوزه از لحاظ زمین تمرینی آن تقسیم میشود و باید کفش مختص به آن را فراهم کرد.در خرید یک کفش رانینگ حتما به دو نکته کلیدی توجه داشته باشید.

نکته اول رویه آن است،در کفشهای رانینگ یا به صورت کلی ورزشی،سعی کنید از کفشهایی با لایه رویه توربافت تهیه شود تا علاوه بر عدم تعریق و بوی بد حاصل از آن،از بوجود آمدن بیماریهایی نظیر قارچ پا نیز جلوگیری شود.نکته مهم دیگر را باید در زیره آن یافت کنید.

اگر به زیره آن نگاه کنید، باید تفاوت حجم از بغل سینه و پاشنه کفش را به خوبی پیدا کنید.در کفش مخصوص رانینگ بهتر است  حجم از بغل زیره در قسمت پاشنه کمتر از سینه کفش باشد زیرا در عمل پرواز(زمانی که ورزشکار یک پا یا دوپا آن از زمین جدا شده باشد) و فرود آمدن آن کل فشار بدن بر روی زیره کفش می باشد و سعی به استفاده از کفشهایی با زیره های نسبتا حجیم استفاده کنید.

 

زیره کفش رانینگ باید دارای حجم نسبتا بیشتری نسبت به مدلهای معمولی کفش داشته باشد زیرا در عمل پرواز در رانینگ وقتیکه پاها از زمین جدا میشود فشار بر روی هر لنگه از کفش دوبرابر میشود پس زیره رانینگ باید طبق روشهای مختلفی بررسی شود

2- جوراب مخصوص: برخلاف عقیده همگان، بعد از کفش یکی از تجهیزات ضروری برای دویدن، جوراب مخصوص رانینگ می باشد و بهترین جوراب مخصوص رانینگ جوراب حوله ای می باشد زیرا بدلیل ضخامت بیشتر نسبت به جوراب معمولی کارهایی را نظیر عدم تولید رطوبت، بوی بد و برخورد مداوم با کناره های کفش میشود.جوراب حوله ای بدلیل ضخامت خود باعث فیت شدن پا در کفش شده و در اجرای فعالیتهای ورزشی تعادل بیشتری را برای دونده فراهم میکند.

3- شلوارک یا شرت ورزشی: یک دیگر از تجهیزات ضروری برای دویدن، پوشیدن شلوارک یا شرت ورزشی است.سعی کنید حداکثر امکان از شرت یا شلوارک ورزشی استفاده کنید زیرا زاویه پا و جهت آن به سمت جلو بیشتر شده،راحتی و سرعت بیشتری را نیز برای دونده حاصل میکند.

 

شرت و لباس ورزشی به دلیل متریال و موادی که در آنها بکار برده شده است بسیار راحت می باشند و درجه آزادی را برای افراد بیشتر میکند

4- تیشرت مخصوص: بهتر است از تیشرتهای نخی و طبی استفاده کنید زیرا استفاده از جنس نامرغوب یا پلاستیک،باعث آسیب رسیدن به پوست شده و حالت چسبناکی را در حین دویدن برای دونده ایجاد میکند.

5- هدفون و موزیک: شاید به این نکته اهمیتی ندهیم ولی آغاز یک فعالیت ورزشی با ضرب بالای آهنگ روند پیشبرد آن را بهبود و بهتر میکند و نکته دیگر که برای همه ما اتفاق می افتد این است که در حین دویدن،نباید زیاد صحبت کنیم زیرا صحبت کردن الگوریتم دویدن و سرعت را کاهش داده و خستگی زودرس را حاصل میکند.

 

استفاده از هدفون و لوازم الکترونیکی میتواند تا حدودی توانایی افراد را بالاتر ببرد به این دلیل که باعث ترشح دوپامین در مغز میشود

6- مچ بند:تهیه مچ بند برای پاک کردن تعریق های ناشی از فعالیت دویدن می باشد و تمرکز را در حین دویدن افزایش میدهد.

7- ساعت یا تلفن هوشمند: اما این عامل از دو جهت بسیار حائز اهمیت است.اولین نکته برای محاسبه میزان مسافت طی شده برای تعویض کفشهای رانینگ است و دومین نکته از جهت عضله سوزی بجای عضله سازی است.میزان فعالیت هوازی باید مرتبا چک شود زیرا اگر از حد استاندارد آن که بگذرد ترکیبات و اعمال بدن شکل جدیدی را با توجه به شرایط به خود میگیرند پس از تجهیزات ضروری برای دویدن به خصوص ساعت یا تلفن هوشمند برای اندازه گیزی مسافت غافل نشوید.

 

استفاده از ساعت هوشمند برای محاسبه مسافت و عدم عضله سوزی بسیار خوب می باشد

حرف آخر

برای انجام هر فعالیت ورزشی باید حداقل امکانات آن را فراهم کنیم و ورزشی رانینگ یا دویدن نیز از این استثنا بی بهره نیست.یک سری از تجهیزات ضروری برای دویدن را برایتان با ذکر دلیل استفاده بیان کردیم و سعی کرده انها را رعایت کنید تا تمرین باکیفیتی را تجربه کنید. رابهترین راه برای افزایش سلامتی و عمر مفید ورزشی رعایت چندین نکته ساده روزانه می باشد که با رعایت آنها،خیلی راحت میتوانید سن سلامت خود را افزایش داده و از لحاظ روحی روانی نیز همیشه در بالاترین درجه قرار بگیرید.

 

همچنین بخوانید: ارتباط “پا و سلامتی قلب دوم انسان” در چیست؟+ 4 راه مراقبت از قلب دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *