مقالات علمی کفش

10 ویژگی اصلی “کفش دویدن”+بررسی تخصصی اجزای آن

کفش دویدن دارای ویژگیهای خاص و مهمی می باشد که در صورت رعایت آن میتوان سطح عملکرد را تا حد زیادی بالا برد.در این مقاله به بررسی تخصصی ویژگیهای کفش دویدن و مسائل مهم حول آن پرداخته ایم

وقتی که میخواهیم آماده انجام فعالیت ورزشی مانند دویدن میشویم اولین سوالی که ممکن است برایمان پیش آید این است که آیا این کفش برای دویدن مناسب است یا خیر.در انتخاب کفش رانینگ یا دویدن باید به چند عامل کلی توجه داشته باشید مانند زیره،رویه و مکان دویدن. همه روزه کمپانی های مختلف در سراسر دنیا مشغول به ساختن اجزای کفش هستند و با توجه به مکان های تمرینی هر فرد در خیابان و جاده آسفالت،طبیعت و زمین تارتان(زمین اصلی مسابقات دومیدانی) این اجزا میتواند تغییر کنند.در ادامه به مباحث مهمی همچون نحوه تست کردن کفش رانینگ،ویژگی های زیره میانی و… پرداخته ایم.

 

چگونه کفش های دویدن را تست می کنیم؟

تمرکز اصلی ما در تست کفش‌های دویدن، دویدن با آن‌ها است. تست‌کنندگان زن و مرد ما ده‌ها مایل را در هر جفت کفش ثبت می‌کنند و انواع مختلف زمین را برای گنجاندن در مسیرهای خود انتخاب می‌کنند.

هنگام تست کفش های دویدن، به راحتی زیر پا و قسمت بالایی، ثبات، بالشتک، کشش و وزن توجه زیادی میشود. بسته به نوع دویدن شما، هر یک از این معیارها سطوح مختلفی از اهمیت دارند که در وزن ما برای هر دسته منعکس می شود. هنگام ضربه زدن به پیاده‌رو، بالشتک و راحتی فرود، کلیدهای شاد نگه داشتن مفاصل شما هستند. اگر ترجیح می دهید در مسیرهای پر از سنگ و ریشه بدوید، محافظت از پا و کشش اولویت اصلی شما خواهد بود.

دوندگان تستر(آزمایش کنندگان)علاوه بر دویدن مایل ها و مایل ها در هر کفش، یک جفت دوم از هر کفش را نیز خریداری میکنندتا یک سری آزمایش در آزمایشگاه خود انجام دهند. این تست‌های آزمایشگاهی شامل بریدن هر کفش به دو نیم می‌شود تا بتوان ارتفاع پشته‌ها و افت پاشنه تا پنجه را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کرد، همچنین اندازه‌گیری‌هایی با طول سنج برای درک سختی لایه‌های هر کفش.

آزمایش کنندگان به جای اعتماد به اندازه‌گیری‌های سازنده، همه معیارهای اندازه‌گیری‌ها را انجام می‌دهند،بنابراین هر مشخصاتی که به اشتراک گذاشته میشود به روشی دقیق سیب به سیب جمع‌آوری می‌شود.

آیا به یک کفش مخصوص جنسیت نیاز دارید؟

تولید کنندگان اغلب نسخه های خاصی از کفش های مردانه و زنانه خود را می سازند، و ممکن است تعجب کنید که چقدر می توانند متفاوت باشند؟ آیا ارزش جستجوی یک کفش مخصوص مردانه یا زنانه را دارد؟ پاسخ شاید. کفش‌های خاص زنانه فقط نسخه کوچک‌تری از کفش‌های مردانه نیستند. چند تفاوت طراحی مهم وجود دارد که برای پاسخگویی به اشکال مختلف پا، بیومکانیک و نیازهای حمایتی مردان و زنان ایجاد شده است.

برای شروع، زنان متوسط ​​کوچک‌تر و سبک‌تر از مردان معمولی هستند و کفش‌های زنانه ممکن است زیره‌ی میانی نرم‌تری داشته باشند و کفش‌های سبک‌تر را در نظر داشته باشند. به طور متوسط ​​کفش های مردانه پهن تر از کفش های زنانه هستند.

با این حال، کفش‌های زنانه از نظر عرض متناسب با هم متفاوت هستند، به طور کلی دارای یک کاسه پاشنه باریک‌تر برای کمک به محکم‌تر شدن پشت پا و جلویی جادارتر برای باز شدن طبیعی انگشتان پا هستند. زنان به دلیل تفاوت در بیومکانیک و تحرک مفاصل مربوط به شکل باسن و لگن، بیشتر احتمال دارد که بیش از حد پروناسیون داشته باشند، بنابراین کفش‌های زنانه گاهی پایدارتر هستند. فنجان پاشنه باریک‌تر نیز به شما کمک می‌کند در کفش خود محکم بمانید و پا را به موقعیت مناسب فرود هدایت کنید.

بنابراین، بله، تفاوت‌هایی وجود دارد، اما هرگز نباید احساس کنید که فقط در رده جنسیت خود کفش‌هایی را خریداری کنید. در پایان روز، بهترین کفش آن است که برای شما راحت‌تر باشد .

انواع کفش دویدن

سبک دویدن و اهداف تناسب اندام شما تا حد زیادی تعیین می کند که کدام مدل کفش برای شما بهترین است. فرض کنید دویدن معمولی شما شامل دویدن صبحگاهی 20 دقیقه ای در مسیر آسفالت شده اطراف محله یا یک تمرین سریع HIIT و پیاده روی به پارک با بچه هایتان است. در این صورت، نیازهای کفش شما به شدت با تمرین دونده از راه دور برای یک اولترا ماراتن، متفاوت خواهد بود.

تفاوت هایی در کفش های مردانه و زنانه وجود دارد که بیومکانیک هر جنسیت را در نظر می گیرد. برخی از مدل‌ها برای کار با سرعت بهتر هستند و برخی دیگر بالشتک زیر پا بهتری را برای پشتیبانی از تلاش‌های طولانی مدت ارائه می‌دهند. مکان، فرکانس و مدت اجرای شما همه مهم است.

کفش تریل

کجا می خواهید فرار کنید؟ هنگامی که گزینه های خود را محدود می کنید، این یکی از اولین سوالاتی است که باید از خود بپرسید. اکثر کفش ها بر اساس سبک دویدن که برای آن طراحی شده اند به یکی از سه دسته تقسیم می شوند. دوندگان تریل و دوندگان جاده ای و دوندگان زمین تارتان(زمین اصلی دودنگان برای مسابقات). کفش‌های دویدن تریل ساختار محافظ‌تری دارند و آن‌ها را برای مسیرهای فنی و صخره‌ای مناسب‌تر می‌سازد.

آج تهاجمی کشش بیشتری را فراهم می‌کند و ویژگی‌هایی مانند صفحات سنگی به محافظت از پاهای شما در برابر خطرات زیر پا کمک می‌کند، و فوم زیره متراکم‌تر و ارتفاع‌های پایین‌تر پشته به شما کمک می‌کند در زمین‌های ناهموار ثابت نگه دارید.

کفش جاده

اگر در یک محیط شهری تر زندگی می کنید یا ترجیح می دهید در داخل خانه بر روی تردمیل بدوید ، احتمالاً به همه آن ویژگی های محافظ اضافی نیاز ندارید و یک جفت کفش جاده ای انتخاب بهتری است.

آنها دارای بالشتک‌های مخملی‌تر در زیر پا هستند، رویه‌هایی با قابلیت تنفس بیشتر دارند، و اغلب دارای لاستیک زیره‌ای با چسبندگی کمتری هستند که همگی باعث می‌شوند وزن آن‌ها به طور متوسط ​​سبک‌تر باشد. این کفش‌ها برای پیاده‌روها ساخته شده‌اند و دارای ویژگی‌هایی هستند که به جذب ضربه‌های سطوح سخت مصنوعی مایل به مایل کمک می‌کنند. حتی هنوز، زیرمجموعه ها وجود دارند.

هر سبکی مزایای خود را دارد و می تواند به شما در موفقیت در محیطی که بیشترین آموزش را در آن انجام می دهید کمک کند. با این حال، اگر فقط گهگاهی می دوید یا اغلب در چند ورزش در طول هفته شرکت می کنید (یا اگر بودجه کفش خود را برای این ماه به حداکثر رسانده اید)، لزوماً برای هر فعالیتی به یک جفت کفش متفاوت نیاز ندارید. برخی از مدل‌ها می‌توانند شما را از دویدن به دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، یا تمرینات متقابل بدون رد کردن حرکت ببرند، و برخی دیگر کفش‌های پیاده‌روی اختصاصی عالی می‌سازند .

ویژگی های زیره میانی

اصل واقعی یک کفش دویدن جاده ای در قسمت میانی آن یافت می شود. مواد، سطح بالشتک و انعطاف پذیری به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا یک کفش برای شما مناسب است یا خیر. اما ارتفاع پشته، افت پاشنه تا پنجه، زاویه راک. همه ی اینها چه معنایی میدهد؟ همه اینها اندازه گیری هایی هستند که می توانند به شما در مورد سطح بالشتک، پشتیبانی و پاسخگویی که می توانید از یک کفش انتظار داشته باشید، بگوید.

در زیر چند اصطلاح ضروری برای ارزیابی مواد و عملکرد زیره میانی وجود دارد.

  • ارتفاع پاشنه به ارتفاع یا ضخامت بالشتک موجود در یک کفش اشاره دارد.ارتفاع پشته می تواند نقش مهمی در احساس کفش در زیر پا داشته باشد، و در حالی که ارتفاع پشته کاملاً با راحتی یا ظرافت مطابقت ندارد، زمانی که گزینه های خود را باریک می کنید، مکان خوبی برای شروع است. ارتفاع‌های پشته‌ای بلندتر معمولاً سواری با احساس بالش بیشتری را ارائه می‌دهند و ارتفاع‌های پشته‌های پایین‌تر حساسیت بیشتر و احساس بهتری در زمین ایجاد می‌کنند.

برای اندازه گیری ارتفاع پشته و بررسی مواد داخلی، هر کفش را از وسط نصف میشود.
  • افت پاشنه پا(heel-toe drop) به تفاوت اندازه از پاشنه کفش تا پنجه گفته می شود. کفش‌های جاده‌ای سنتی به طور متوسط ​​حدود 10 تا 12 میلی‌متر قطره دارند، و می‌توانید کفش‌هایی با قطره بزرگ یا کوچک‌تر پیدا کنید که بسته به سبک دویدن و ترجیحات شما برای شما بهتر باشد.
  • اندازه گیری افت بیشتر ممکن است برای ضربه زننده پاشنه بهتر باشد و نیروی ضربه را از پا/مچ پا به زانو/لگن منتقل کند. کفش های پایین تر ضربه زدن به انگشتان پا را تشویق می کنند و بار ضربه ای را از مفاصل زانو/لگن به پاها/مچ پا منتقل می کنند. همچنین می‌توانید کفش‌های صفر را با اندازه‌گیری ارتفاع پشته‌ای یکسان در پاشنه و پنجه نگاه کنید. توجه داشته باشید که افت صفر به معنای بالشتک صفر نیست. می توانید کفشی با حداکثر بالشتک با دیفرانسیل پاشنه تا پنجه صفر پیدا کنید.

ارتفاع و افت پاشنه تا پنجه دو معیار مهمی هستند که می توانند احساس کفش را در زیر پا تغییر دهند.

کفش‌های بدون دراپ، به‌ویژه کفش‌های تریل، کمی پایداری بیشتری ارائه می‌کنند، زیرا مانع از غلتیدن مچ پا روی ریشه‌ها و سنگ‌های سرکش می‌شوند. هرچه پاشنه پا پایین تر در کفش بنشیند، بدن شما به طور ذاتی پایدارتر است، زیرا زنجیره عقب را به طور کامل از ماهیچه های باسن تا پائین درگیر خواهید کرد. با این حال ، دوندگان در صورت تغییر از دونده قطره ای 12 میلی متری به دونده با قطره صفر، ساق پا، قوس و فاسیای کف پا را سفت خواهند کرد زیرا ماهیچه های آنها انعطاف پذیری پیدا می کنند و الگوهای حرکتی جدیدی را بیدار می کنند.

برعکس، دوندگانی که به کفش‌های بدون قطره عادت دارند، احتمالاً هنگام انتقال به کفشی با پاشنه بلندتر، حساسیت را تجربه خواهند کرد. هیچ دونده ای دقیقاً الگوهای آناتومی و راه رفتن یکسانی ندارد و همین امر نیاز به گوش دادن به بدن خود را در حین کاوش در جزئیات نازک دنیای کفش های دویدن اهمیت می دهد.

Altra Lone Peak نمونه ای از کفش های تریل صفر است، به این معنی که پاشنه و جلوی پا دقیقاً یک قد هستند. کفش‌های بدون قطره، پایداری و فعال‌سازی زنجیره عقب را تشویق می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که آنها انتخاب مناسبی برای همه آناتومی‌ها هستند.
  • زاویه راکر به هندسه نزدیک پنجه کفش اشاره دارد که پای شما را تشویق می کند تا به سمت جلو حرکت کند. نمای جلویی بلندتر شما را روی انگشتان خود نگه می دارد و به شما امکان می دهد انرژی کمتری را برای انجام آن حرکت چرخشی رو به جلو صرف کنید، که می تواند به دویدن شما کمک کند روان تر و کارآمدتر شود. زاویه چرخشی تندتر احساس غلتیدن و واکنش تهاجمی تری را ایجاد می کند اما ممکن است ثبات را به خطر بیندازد.

زاویه چرخش یک کفش دویدن می تواند بر میزان حرکت رو به جلو و پاسخی که در هر مرحله احساس می کنید تأثیر بگذارد.
  • کفش های فیبر کربن و نایلون اندود دارای ساختار سفت و سختی هستند که به طور طولی از زیره داخلی آن عبور می کند که معمولاً از فیبر کربن یا پلاستیک سفت مانند نایلون ساخته می شود. نایک با کفش‌های مسابقه‌ای مانند Next% line و Vaporfly که برای انجام هر کاری از شکستن رکورد ۲ ساعته ماراتن در سال ۲۰۱۷ تا بازنشانی رکوردهای مسافت در سراسر جهان استفاده شده‌اند، به معروف شدن کفش‌های کربن‌دار کمک کرده است.
  • کفی ها با مواد فوم پرانرژی ویژه ترکیب می شوند تا به بازگشت انرژی بهتر در هر مرحله کمک کنند، و طبق تجربه ما، کفش های آبکاری شده حس فنری و پرانرژی دارند که آنها را به طور مشخص سریع می کند .
  • بسیاری از کفش‌های آبکاری شده برای مسابقه‌های مسابقه‌ای یا دوی‌های تمرینی با زمان‌بندی طراحی شده‌اند، اما کفش‌های آبکاری شده جدیدتر به روش‌هایی نوآوری می‌کنند که به طور بالقوه برای دویدن روزمره مناسب هستند. به غیر از چند استثنا، کفش های تریل معمولاً به صفحات پیشران مجهز نیستند. بسیاری از کفش های تریل شامل صفحات سنگی ساخته شده از مواد مشابه هستند که می توانند محافظت بیشتری از زیر پا در برابر سنگ های تیز و سایر ویژگی های مسیر ایجاد کنند.

چه مقدار بالشتک زیرین برای شما مناسب است؟

سطوح بالشتک از حداکثر تا پابرهنه، با کفش‌های ماکسیمالیستی که بالاترین ارتفاع پشته‌ای را ارائه می‌دهند و شیک‌ترین بالشتک زیر پا را ارائه می‌کنند. ارتفاع پشته برای این نوع کفش می تواند تا 45 میلی متر باشد. کفش های با بالشتک متوسط ​​دارای ارتفاع پشته بین 30 تا 35 میلی متر هستند. کفش‌های پابرهنه بدون بالشتک زیر پا هستند و ممکن است «ارتفاع پاشنه‌ای» کمتر از 3 میلی‌متر داشته باشند و فقط یک لایه نازک از زیره لاستیکی برای محافظت در برابر سطوح ساینده ایجاد کنند.

نکته ای جانبی در مورد وزن

در مورد وزن ممکن است تبلیغات زیادی وجود داشته باشد. وزن اغلب با سایر جنبه های یک کفش، مانند بالشتک/راحتی، پاسخ دهی و پشتیبانی در تضاد است. این ویژگی‌ها، در کنار نحوه توزیع وزن، می‌توانند تأثیر بسیار بیشتری بر میزان سنگینی پاهای شما در فاصله 5 مایلی داشته باشند.

کفش‌هایی که واکنش‌پذیری بالایی دارند، بالشتک کمتری دارند و در عوض، طراحی متمرکز بر به حداکثر رساندن بازگشت انرژی از هر مرحله دارند. نیمرخ پایین‌تر، چابک‌تر به نظر می‌رسد و شما را با یک گیره سریع در حرکت نگه می‌دارد، در حالی که زاویه‌های شیب دار و صفحات فنری می‌توانند به شما کمک کنند تا به جلو حرکت کنید. دوندگانی که دوست دارند تمرینات خود را کوتاه و شیرین نگه دارند یا دوندگان باتجربه ای که اغلب در مسابقات 5k یا 10k شرکت می کنند، احتمالاً کفشی با نمرات واکنش بالاتر را دوست خواهند داشت، حتی اگر این به معنای فدا کردن مقداری راحتی باشد.

به چه میزان پشتیبانی نیاز دارید؟

تکیه گاه از کفشی به کفش دیگر متفاوت است و تحت تأثیر هندسه، عرض پایه، تراکم فوم، و گاهی ساختارهای پایداری داخلی اضافه شده است. کفش‌های خنثی، پایداری و کنترل حرکت سطوح مختلفی از پشتیبانی را ارائه می‌دهند.

تقریباً همه کفش‌هایی که آزمایش می‌کنیم در دسته خنثی قرار می‌گیرند، با چند مدل که ویژگی‌های پایداری اضافی را ارائه می‌کنند. این نوع کفش ها برای اکثر دوندگان مناسب است. کفش‌های کنترل حرکت برای رفع مشکلات ناشی از پرپروناسیون شدید یا بیش‌سوپینیشن هستند. اگر به نظر شما شبیه است، برای مشاوره تخصصی در مورد توصیه های کفش، به متخصص پا مراجعه کنید.

  • پرونیشن چرخش خفیف پای شما به سمت داخل است که به جذب و کاهش ضربه روی مفاصل هنگام فرود کمک می کند. مقدار متوسط ​​پرونیشن بخشی طبیعی از گام دونده است و بیشتر کفش‌های خنثی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که این حرکت را انجام دهند. با این حال، اگر این حرکت غلتشی اغراق آمیز یا به حداقل برسد، می تواند منجر به آسیب در جاده شود.
  • اورپروناسیون زمانی است که پا بیش از حد به سمت داخل غلت می‌زند، مفاصل مچ پا، زانو، و مفصل ران را نامرتب می‌کند و فشار بیش از حدی را به ماهیچه‌های پایین پا وارد می‌کند. این اغلب برای دوندگان با قوس‌های پایین‌تر یا پاهای انعطاف‌پذیرتر اتفاق می‌افتد و وقتی به زیره کفش خود نگاه می‌کنید، متوجه ساییدگی بیش از حد در لبه داخلی آن خواهید شد.
  • سوپیناسیون معکوس پرونیشن است. چرخش بیرونی طبیعی مچ پا زمانی اتفاق می‌افتد که از گام خود خارج می‌شوید و وارد قدم بعدی می‌شوید. خواب بیش از حد معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که قوس کف پا بیش از حد سفت باشد و به اندازه‌ای که باید خم نشود، باعث می‌شود دوندگان وزن بیشتری را روی لبه بیرونی پا وارد کنند و به عضلات و تاندون‌های مورد استفاده در تثبیت مچ پا فشار بیاورند. اگر بیش از حد به خواب بروید، ممکن است شاهد ساییدگی بیش از حد در لبه بیرونی کفش خود باشید.
مقدار کمی پروناسیون طبیعی است، اما اگر بیش از حد پرونیت یا بیش از حد به سوپیناژ می‌کنید، یک جفت کفش که ثبات بیشتری را ارائه می‌دهد ممکن است برای گام شما مفید باشد.

کفش‌های پایدار می‌توانند در اصلاح بیش‌پرونیشن خفیف و بیش‌خوابی مفید باشند. کفشها تمایل دارند کمی سفت تر باشند، دارای پایه های پهن تر یا فوم سفت تری هستند، که همگی به منظور به حداقل رساندن تکان خوردن های غیر ضروری از پهلو به پهلو هستند که می تواند منجر به آسیب شود.

با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دویدن در چرخش دو تا سه کفش مختلف می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌دیدگی مؤثرتر از پوشیدن کفش‌های ثابت یا کنترل حرکت باشد. بهترین راه برای اینکه بدانید چقدر باید به دنبال ثبات در کفش خود باشید این است که راه رفتن خود را توسط یک متخصص آنالیز کنید و بر اساس توصیه های آنها چندین کفش را امتحان کنید.

نتیجه گیری
اگر میخواهید ورزش رانینگ را شروع کنید یا اگر ورزشکار حرفه ای هستید و سعی بر این دارید تا میزان عملکرد خود را چندین برابر کنید قطعا باید به فاکتورهای مهم کفش رانینگ با توجه به ویژگیهای ساختار بدنی خود توجه داشته باشید. هر کسی با توجه به BMI و نوع تمرینی که مدنظر دارد،باید کفش مناسب آن را تهیه نماید تا باعث بهبود عملکرد و جلوگیری از ایجاد درد شود.در این مقاله به صورت علمی به بررسی ویژگیهای مهم کفش رانینگ با توجه به نیاز هر فرد پرداخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *